Google Docs och skicka in på Larweb

För att underlätta dina studier i engelska vill jag att du använder Google dokument när du skriver dina arbeten och Google drive när du sparar dina arbeten i engelska. För detta behöver du ett Google konto (om du har G-mail så har du ett Google konto). Om du inte har ett Google konto så klickar du här för att skapa ett. 

Använd helst “Google Chrome” som webbläsare. Om du inte har Google Chrome på din dator kan du ladda ner den gratis. Skriv “ladda ner Google Chrome” i sökfältet för att göra detta.

Titta på denna video för att se hur du använder Google drive och skickar in Google dokument på vår lärplattform “Larweb” eller läs instruktionerna nedan:

Spara dina dokument på Google Drive
När du har loggat in på ditt Google konto så klickar du på fyrkanten uppe till höger och väljer Google drive. Klicka på “Nytt” och välj mapp. Skapa en mapp för varje kurs du läser. När du ska skapa ett dokument så klickar du på den mapp det ska vara i och klicka på “Nytt” och sedan “Google Dokument”.

Skriv dina uppgifter med Google Dokument
För att börja skriva en ny text så kan du antingen gå vägen via Google Drive (se ovan) eller gå direkt till Google dokument (https://docs.google.com/document/u/0/).

Om du inte har lagt till engelsk stavnings- och grammatikkontroll så rekommenderar jag att du gör det. Välj Google Chrome som webbläsare och gå till https://chrome.google.com/webstore/detail/grammar-and-spell-checker/oldceeleldhonbafppcapldpdifcinji för att lägga till detta tillägg (Grammar and spellchecker). Klicka på “Lägg till” (se bild). Första gången du använder tillägget så går du till “Tillägg” och klickar på “Grammar and spellchecker” (se bild nedan). Kontrollera din text med denna varje gång innan du skickar in den.

Om du vill ha mer instruktioner så titta på denna video. https://www.loom.com/share/ecdc8209581c45baabd92595e554de43

Skärmavbild 2019-05-03 kl. 11.35.37.png

Skicka in uppgifter på Larweb

Titta på denna video om hur man lämnar in på Larweb eller läs följ instruktionerna nedan.

När du skickar in uppgifter på larweb så gör du så här:

Klicka på “Dela” (högra hörnet) på Google dokumentet. Klicka på “Hämta länk som kan delas”.

Se till att det står: ”Alla med länken”. Klicka på pilen till höger ska det stå ”Redigerare”. OBS. Om du inte klickar i detta så kan inte läraren ge dig feedback! Kopiera länk. Klart.

Öppna sedan Larweb för att skicka in ditt arbete. Öppna uppgiften och klicka på “Lägg till uppgift” längst ner. Klistra in Google länken i rutan där det står “Online text”. Du måste använda kortkommando med tangentbordet för att klistra in. På PC skriver använder du “Ctrl” plus “V” och på Mac använder du “cmd” plus “V” . Om det inte finns en ruta att klistra in länken i så ska du meddela läraren att lägga in detta inlämningsalternativ. Avsluta med “Spara ändringar”.

OBS. Om du måste dela något med mig genom att dela med min e-post adress ska du använda adressen: krsm27@edu-kavlinge.se