Engelska 6, 100 poäng

Gäller från 1/7 2021.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll 

  • Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhälls- och arbetsliv samt elevernas utbildning.
  • Åsikter, idéer och erfarenheter samt etiska och existentiella frågor.
  • Teman, form och innehåll i film och skönlitteratur. Författarskap i relation till litterär epok.
  • Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Reception 

  • Talad engelska, även i relativt snabbt tempo och med inslag av sociolektal och dialektal variation.
  • Texter, även komplexa och formella, från olika medier.
  • Talad engelska och texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande – varje slag för sig eller i olika kombinationer. Till exempel föredrag, debatter, formella brev och populärvetenskapliga texter.
  • Skönlitteratur, även dikter och dramatik, såväl samtida som utdrag ur äldre verk.
  • Strategier för att dra slutsatser om syfte, synsätt och underförstådd betydelse, till exempel genom att anteckna, ställa sig frågor, identifiera huvudbudskap och använda omvärldskunskap.
  • Sökning av innehåll i större textmängder, eller längre sekvenser av talad engelska, i källor av olika slag och utifrån olika syften. Värdering av källornas relevans och tillförlitlighet.
  • Hur variation och anpassning skapas genom meningsbyggnad, ordbildning och val av ord, till exempel regionala varianter och kollokationer, i informella och formella sammanhang.
  • Hur struktur och sammanhang skapas genom sambandsmarkörer som uttrycker till exempel orsakssammanhang och jämförelse.
  • Hur attityder, synsätt och stilnivå kommer till uttryck i talad och skriven engelska.
  • Hur den muntliga och skriftliga engelska som eleverna möter är uppbyggd för att påverka en tänkt målgrupp.

Produktion och interaktion 

  • Muntlig och skriftlig produktion och interaktion med olika syften, där eleverna resonerar, argumenterar, ansöker, återger och sammanfattar.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i argumentation, debatter och diskussioner med anknytning till samhälls- och arbetslivet, till exempel genom att ställa följdfrågor, förklara, bidra med nya infallsvinklar och anknyta till andras inlägg.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, vokabulär, grammatiska strukturer och meningsbyggnad, stavning, textbindning, inre och yttre struktur samt anpassning, i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av språk och struktur i egna muntliga och skriftliga framställningar för att anpassa dem efter syfte, sammanhang och genre.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i talat språk i relativt snabbt tempo och i mer formella sammanhang. Eleven läser samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i texter av olika slag och i mer formella sammanhang. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från muntliga och skriftliga källor av olika slag och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och relativt strukturerat. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och relativt strukturerat. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

I interaktion i olika sammanhang, även formella och komplexa, uttrycker sig eleven tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar översiktligt, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i talat språk i relativt snabbt tempo och i mer formella sammanhang. Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i texter av olika slag och i mer formella sammanhang. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från muntliga och skriftliga källor av olika slag och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven varierat, tydligt och strukturerat. Eleven formulerar sig även relativt ledigt och med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven varierat, tydligt och strukturerat. Eleven formulerar sig även relativt ledigt och med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

I interaktion i olika sammanhang, även formella och komplexa, uttrycker sig eleven tydligt, relativt ledigt och med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar utförligt, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i talat språk i snabbt tempo och i mer formella sammanhang. Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i texter av olika slag och i mer formella sammanhang. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från muntliga och skriftliga källor av olika slag och använder på ett relevant, effektivt och problematiserande sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat. Eleven formulerar sig även ledigt och med anpassning till syfte, mottagare och situation. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat. Eleven formulerar sig även ledigt och med anpassning till syfte, mottagare och situation.

I interaktion i olika sammanhang, även formella och komplexa, uttrycker sig eleven tydligt, ledigt och med anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Syllabus for English 7

Central Content

The teaching in the course should cover the following central content:

Content of Communication

  • Concrete and abstract subject areas related to society, work-life, and students’ education.
  • Opinions, ideas, and experiences, as well as ethical and existential questions.
  • Themes, form, and content in films and literature. Authorship in relation to literary epochs.
  • Social issues, social, cultural, political, and historical contexts, as well as values in different contexts and areas where English is used, including comparisons with personal experiences and knowledge.

Reception

  • Spoken English, including relatively fast-paced speech and elements of sociolectal and dialectal variation.
  • Texts, including complex and formal ones, from different media.
  • Spoken English and texts that are narrative, discursive, argumentative, reporting, and descriptive – each type separately or in various combinations. For example, lectures, debates, formal letters, and popular scientific texts.
  • Fiction, including poems and drama, both contemporary and excerpts from older works. Strategies for drawing conclusions about purpose, perspective, and implied meaning, for example, by taking notes, asking questions, identifying main messages, and using background knowledge.
  • Searching for content in larger amounts of text or longer sequences of spoken English in sources of different kinds and for different purposes.
  • Evaluating the relevance and reliability of sources.
  • How variation and adaptation are created through sentence construction, word formation, and choice of words, including regional variants and collocations, in informal and formal contexts.
  • How structure and coherence are created through cohesive devices expressing, for example, cause and effect relationships and comparisons.
  • How attitudes, perspectives, and levels of style are expressed in spoken and written English.
  • How the oral and written English encountered by students is structured to influence an intended audience.

Production and Interaction

  • Oral and written production and interaction for different purposes, where students reason, argue, apply, report, and summarize.
  • Strategies for contributing to and actively participating in argumentation, debates, and discussions related to society and work-life, for example, by asking follow-up questions, explaining, providing new perspectives, and connecting to others’ contributions.
  • Linguistic phenomena, including pronunciation, vocabulary, grammatical structures, sentence construction, spelling, text coherence, internal and external structure, and adaptation, in students’ own production and interaction.
  • Processing language and structure in their own oral and written presentations to adapt them to purpose, context, and genre.

Grading Criteria

Grade E

The student listens and understands and interprets the main content and clear details in spoken language, even at a relatively fast pace and in more formal contexts. The student reads and understands and interprets the main content and clear details in texts of various kinds and in more formal contexts. The student selects content from oral and written sources of different kinds with source-critical awareness and uses the chosen material in their own production and interaction in a relevant way.

In various types of oral presentations, the student formulates their ideas with some variation, clarity, and relative structure. The student also formulates their ideas fluently and with some adaptation to purpose, recipient, and situation. In various types of written presentations, the student formulates their ideas with some variation, clarity, and relative structure. The student also formulates their ideas fluently and with some adaptation to purpose, recipient, and situation.

In interaction in different contexts, including formal and complex ones, the student expresses themselves clearly, fluently, and with some adaptation to purpose, recipient, and situation. Additionally, the student uses strategies that to some extent facilitate and enhance interaction.

The student discusses, in English, the conditions in different contexts and areas where the language is used, even based on personal experiences or knowledge.

Grade D

The student’s knowledge is assessed to be between C and E.

Grade C

The student listens and understands and interprets the main content and essential details in spoken language in a well-founded manner, even at a fast pace and in more formal contexts. The student reads and understands and interprets the main content and essential details in texts of various kinds and in more formal contexts in a well-founded manner. The student selects content from oral and written sources of different kinds with source-critical awareness and uses the chosen material in their own production and interaction in a relevant and effective way.

In various types of oral presentations, the student formulates their ideas with variation, nuance, clarity, and relative structure. The student also formulates their ideas fluently and with adaptation to purpose, recipient, and situation. In various types of written presentations, the student formulates their ideas with variation, nuance, clarity, and relative structure. The student also formulates their ideas fluently and with adaptation to purpose, recipient, and situation.

In interaction in different contexts, including formal and complex ones, the student expresses themselves clearly, fluently, and with adaptation to purpose, recipient, and situation. Additionally, the student uses strategies that facilitate and enhance interaction.

The student discusses, in English, the conditions in different contexts and areas where the language is used, elaborately and with nuance, drawing on personal experiences or knowledge.

Grade B

The student’s knowledge is assessed to be between A and C.

Grade A

The student listens and understands and interprets both the overall content and details in spoken language in a well-founded and nuanced manner, even at a fast pace and in more formal contexts. The student reads and understands and interprets both the overall content and details in texts of various kinds and in more formal contexts in a well-founded and nuanced manner. The student selects content from oral and written sources of different kinds with source-critical awareness and uses the chosen material in their own production and interaction in a relevant, effective, and critical manner.

In various types of oral presentations, the student formulates their ideas with variation, nuance, clarity, and structure. The student also formulates their ideas fluently and with adaptation to purpose, recipient, and situation. In various types of written presentations, the student formulates their ideas with variation, nuance, clarity, and structure. The student also formulates their ideas fluently and with adaptation to purpose, recipient, and situation.

In interaction in different contexts, including formal and complex ones, the student expresses themselves clearly, fluently, and with adaptation to purpose, recipient, and situation. Additionally, the student uses strategies that facilitate, enhance, and advance interaction in a constructive manner.

The student discusses, in English, the conditions in different contexts and areas where the language is used, extensively and with nuance, drawing on personal experiences or knowledge.